(دریافت مجوز تاسیس از معاونت پژوهشی وزارت علوم: 27/12/1383)
فصل اول – کليات و اهداف
ماده 1: به منظور گسترش، ارتقای سطح علمی و کاربردی و توسعه کمی نيروهای متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمينههای مربوط به روانشناسی بالينی کودک "انجمن روانشناسی بالينی کودک و نوجوان ايران" که در اين اساسنامه "انجمن" ناميده میشود، تشکيل میگردد.
ماده 2: انجمن موسسهای غير انتفاعی است و در زمينههای علمی، پژوهشی و فنی فعاليت میکند و از تاريخ ثبت دارای شخصيت حقوقی است و رئيس هيأت مديره آن نماينده قانونی انجمن میباشد.
ماده 3: مرکز انجمن در شهر تهران میباشد و شعب آن پس از موافقت کميسيون انجمنهای علمی میتواند در هر منطقه از کشور تشکيل شود.
تبصره 1: هيأت مديره میتواند در صورت لزوم نسبت به تغيير نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمی کثيرالانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کميسيون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری برسد.
ماده 4: انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه برای مدت نامحدود تشکيل میشود و ملزم به رعايت قوانين جمهوری اسلامی ايران است.
فصل دوم – وظايف و فعاليتها:
ماده 5: به منظور نيل به هدفهای مذکور در ماده (1) اين اساسنامه، انجمن اقدامات زير را به عمل خواهد آورد:
1-5– انجام تحقيقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بينالمللی با محققان و متخصصانی که بهگونهای با روانشناسی بالينی کودک و نوجوان، روانشناسی ژنتيک، روانشناسی کودک، روانشناسی نوجوان، روانشناسی بالينی، عصب روانشناسی بالينی، روانشناسی کودکان با نيازهای ويژه، روانشناسی خانواده حقوق کودک و روانپزشکی سر و کار دارند.
2–5– همکاری با نهادهای اجرايي، علمی و پژوهشی در زمينه ارزيابی و بازنگری و اجرای طرحها و برنامههای مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمينه علمی موضوع فعاليت انجمن.
3–5– ترغيب و تشويق پژوهشگران و تجليل از محققان و استادان ممتاز.
4–5– ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی.
5–5- برگزاری گردهمايي علمی در سطح ملی، منطقهای و بينالمللی
6–5– انتشار کتب و نشريات علمی.
فصل سوم – شرايط عضويت و انواع آن
1–6– عضويت پيوسته
موسسان انجمن و کليه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشتههای روانشناسی بالينی کودک و نوجوان، عصب روانشناسی بالينی، روانشناسی بالينی، روانشناسی کودک و روانشناسی خانواده، مشاوره و راهنمايي تحصيلی و ساير رشتههای وابسته باشند، میتوانند به عضويت پيوسته در آيند.
2–6– عضويت وابسته
اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت 5 سال به نحوی در يکی از رشتههای مذکور در بند 1 – 6 شاغل باشند.
3–6– عضويت دانشجويي
کليه دانشجويانی که در رشتههای روانشناسی بالينی و مشاوره به تحصيل اشتغال دارند.
4– 6– عضويت افتخاری
شخصيتهای ايرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمينههای روانشناسی بالينی کودک و نوجوان، عصب روانشناسی تحولی، عصب روانشناسی بالينی، روانشناسی کودک و خانواده، روانشناسی ژنتيک، روانشناسـی کـودکـان با نيازهـای ويژه، توانبخشی ذهنـی، روان شناسی شناختی کودکان، حقوق کودک، روانپزشکی پزشکی اطفال حائز اهميت خاص باشد، يا در پيشبرد اهداف انجمن کمکهای موثر و ارزندهای نموده باشند.
5– 6– اعضای موسساتی (حقوقی)
سازمانهايي که در زمينههای علمی و پژوهشی مربوط فعاليت دارند میتوانند به عضويت انجمن درآيند.
تبصره1: افراد دارای درجه کارشناسی در يکی از رشتههای مذکور در بند 1– 6 میتوانند با تصويب هيأت مديره به عضويت پيوسته انجمن درآيند.
تبصره 2: اعضای موسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب میشوند.
ماده 7: هر يکی از اعضائ سالانه مبلغی را که ميزان آن توسط مجمع عمومی تعيين میگردد به عنوان حق عضويت پرداخت خواهد کرد.
تبصره1: پرداخت حق عضويت هيچگونه حق و ادعايي نسبت به دارايي انجمن برای عضو ايجاد نمیکند.
تبصره 2: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضويت معاف هستند.
ماده 8: عضويت در يکی از موارد زير خاتمه میيابد:
1 – 8 – استعفای کتبی
2 – 8 – عدم پرداخت حق عضويت سالانه
تبصره: تاييد خاتمه عضويت با هيأت مديره است.
فصل چهارم – ارکان انجمن
ماده 9: ارکان اصلی عبارتند از:
الف: مجمع عمومی
ب: هيأت مديره
ج: بازرس
الف: مجمع عمومی
ماده 10: مجمع عمومی از گردهمايي اعضای پيوسته به صورت عادی يا فوقالعاده تشکيل میشود.
1–10–مجمع عمومی عادی سالی يکبار تشکيل میشود و با حضور يا رای کتبی نصف به علاوه يک کل اعضای پيوسته انجمن رسميت میيابد و تصميمات با اکثر آراء معتبر است.
2–10– مجمع عمومی فوقالعاده در مورد ضروری با دعوت هيأت مديره يا بازرس و يا با تقاضای کتبی يک سوم اعضای پيوسته تشکيل میشود.
3–10- در صورتی که جلسه مجمع عمومی رسميت نيافت آراء به صورت مکاتبهای؛ بر اساس آييننامهای که توسط هيأت مديره تدوين میشود، اخذ خواهد شد.
تبصره 1: دعوت برای تشکيل مجامع عمومی به صورت کتبی يا آگهی در روزنامه کثيرالانتشار است و بايد حداقل پانزده روز قبل از تشکيل مجمع به اطلاع اعضای پيوسته برسد.
تبصره 2: يک سوم اعضای پيوسته میتوانند مستقيماً اقدام به دعوت برای تشکيل مجمع عمومی فوقالعاده نمايند مشروط بر اينکه هيأت مديره و نيز بازرس انجمن به تقاضای ايشان پاسخ منفی داده باشد و در چنين حالتی، ايشان بايد در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هيأت مديره يا بازرس تصريح نمايند.
تبصره 3: در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شده است.
تبصره 4: شرايط تشکيل مجمع عمومی فوقالعاده همانند شرايط تشکيل مجمع عمومی عادی است و تصميمات با دو سوم آراء معتبر است.
ماده 11: وظايف مجامع عمومی
الف – مجمع عمومی عادی
- انتخاب اعضای هيأت مديره و بازرس
- تصويب خطمشی انجمن
- بررسی و تصويب پيشنهادات هيأت مديره و بازرس
- تعيين ميزان حق عضويت
- عزل هيأت مديره و بازرس
- بررسی و تصويب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزينههای سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن.
ب- مجمع عمومی فوقالعاده
- تصويب تغييرات در مفاد اساسنامه
- تصويب انحلال انجمن
تبصره 1: مجامع عمومی توسط هيأت رئيسهای مرکب از يک رئيس، يک منشی و دو ناظر اداره میشوند.
تبصره 2: اعضای هيأت رئيسه با اعلام و پذيرش نامزدی خود در مجمع انتخاب میشوند.
تبصره 3: اعضای هيأت رئيسه نبايد از بين کسانی باشند که خود را در انتخابات هيأت مديره و بازرس کانديدا کردهاند.
پ – هيأت مديره
ماده 12: هيأت مديرة انجمن مرکب از 7 عضو اصلی و 3 عضو علیالبدل است. که هر 3 سال يکبار با رأی مخفی از ميان اعضای پيوسته انجمن انتخاب میشوند.
1–12– هيچ يک از اعضا نمیتوانند بيش از دو دوره متوالی به عضويت هيأت مديره انتخاب شوند.
2– 12- عضويت در هيأت مديره افتخاری است.
3–12– هيأت مديره حداکثر تا 30 روز پس از انتخاب شدن تشکيل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکيک وظايف خود اقدام مینمايد.
4–12- کليه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضای رئيس هيأت مديره (دبير انجمن) و خزانهدار همراه با مهر انجمن و نامههای رسمی با امضای رئيس يا نايب رئيس معتبر است.
5–12- هيأت مديره موظف است بر حسب نياز هر يک ماه يکبار تشکيل جلسه دهد. فاصله بين ارسال دعوتنامه يا تلفن با تاريخ تشکيل جلسه هيأت مديره حداقل سه روز است.
6–12- جلسات هيأت مديره با حضور اکثريت اعضا رسميت میيابد و تصميمات متخذه با اکثريت آرای موافق، معتبر است.
7–12- کليه مصوبات هيأت مديره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هيأت مديره نگهداری میشود.
8–12- شرکت اعضای هيأت مديره در جلسات ضروری است و غيبت هر يک از اعضا بدون عذر موجه به تشخيص هيأت مديره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غايب خواهد بود.
9–12- در صورت استعفا، برکناری يا فوت هر يک از اعضای هيأت مديره، عضو علیالبدل برای مدت باقيماندة دورة عضويت به جانشينی وی تعيين خواهد شد.
10–12- شرکت بازرس در جلسات هيأت مديره بدون داشتن حق رأی مجاز است.
ماده 13: هيأت مديره نماينده قانونی انجمن میباشد و وظايف و اختيارات آن به شرح زير است:
1- 13- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی
2 – 13- تشکيل کميتههای علمی انجمن، تعيين وظايف و نظارت بر فعاليت آنها
3–13- هيأت مديره میتواند هر اقدام و معاملهای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غيرمنقول و تبديل به احسن يا ترهين و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غيرمنقول که مستلزم تصويب مجمع عمومی است انجام میدهد.
4–13- جز دربارة موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصميم و اقدام درباره آنها در صلاحيت خاص مجامع عمومی است، هيأت مديره کليه اختيارات لازم برای اداره امور را مشورط به رعايت حدود موضوع فعاليت انجام دارا میباشد.
5–13- تهيه گزارش سالانه و تنظيم تراز نامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزينههای انجمن برای تصويب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.
6–13- اقامه دعوی و پاسخگويي به دعاوی اشخاص حقيقی يا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعيين وکيل و حق توکيل به غير.
7–13- انتخاب و معرفی نمايندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی.
8– 13- اجرای طرحها و برنامههای علمی در چارچوب وظايف انجمن
9 – 13- جلب هدايا و کمکهای مالی
10– 13- اهدای بورسهای تحقيقاتی و آموزشی
11–13- اتخاذ تصميم در مورد عضويت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعايت قوانين و مقررات جاری کشور.
12–13- ارسال گزارشهای لازم به کميسيون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری
13–13- هيأت مديره موظف است ظرف حداکثر 4 ماه پيش از پايان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هيأت مديره جديد اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کميسيون انجمنهای علمی ارسال نمايد.
تبصره 1: هيأت مديره پيشين تا تاييد هيأت مديره جديد از سوی کميسيون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری مسئوليت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.
ج- بازرس
ماده 14: مجمع عمومی عادی 1 نفر را به عنوان بازرس اصلی و 2 نفر را به عنوان علیالبدل برای مدت 3 سال انتخاب مینمايد.
ماده 15: وظايف بازرس يا بازرسان به شرح زير است.
1 – 15- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهيه گزارش برای مجمع عمومی
2-15- بررسی گزارش سالانه هيأت مديره و تهيه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی
3 – 15- گزارش هرگونه تخلف هيأت مديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی
تبصره 1: کليه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غير مالی را در هر زمان و بدون قيد و شرط بايد از سوی هيأت مديره برای بررسی در دسترس بازرس قرار گيرد.
فصل پنجم- کميتههای انجمن
ماده 16: کميتههای زير در انجمن تشکيل میشود و رياست هر کميته به عهده يکی از اعضای هيأت مديره خواهد بود.
1.کميته آموزش
2.کميته پژوهش
3.کميته انتشارات
4.کميته پذيرش، آمار و اطلاعرسانی
5.کميته گردهمايي علمی و روابط بينالملل
تبصره 1: انجمن مجاز به تشکيل گروهها و کميتههای ديگری که بر حسب نياز احساس میشود، نيز میباشد.
فصل ششم – بودجه و مواد متفرقه
ماده 17: منابع مالی انجمن عبارتند از:
1– 17 – حق عضويت اعضا
2– 17- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاورهای و فروش کتب و نشريات علمی
3– 17- دريافت هدايا و کمکها
4–17- کليه عوايد و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده 5 اين اساسنامه خواهد شد.
ماده 18: درآمدها و هزينههای انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصويب در مجمع عمومی به کميسيون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری ارسال میشود.
ماده 19: کليه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانکهای کشور نگهداری میشود.
ماده 20: هيچ يک از موسسين يا صاحبان سرمايه حق برداشت يا تخصيص هيچگونه سودی اعم از سود سهام يا سرمايه را نداشته و خود و وابستگان درجه يک آنها نمیتوانند مبادرت به انجام معاملات با موسسه نمايند.
ماده 21: کليه مدارک و پرونده مالی و غير مالی مرتبط با فعاليتهای انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری میشود و در موقع مراجعه مرجع نظارت يا ساير مراجع صلاحيتدار در اختيار آنان قرار خواهد گرفت.
ماده 22: هرگونه تغيير در مفاد اساسنامه، پس از تصويب کميسيون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری معتبر است.
ماده 23: انجمن تابعيت جمهوری اسلامی ايران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعاليت سياسی يا وابستگی به گروهها و احزاب سياسی را ندارند.
ماده 24: در صورت تصويب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هيأت تسويهای را برای پرداخت ديون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد کرد. هيأت تسويه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهيها کليه داراييهای منقول و غير منقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقيقات و فناوری به يکی از موسسات آموزشی يا پژوهشی کشور واگذار کند.
ماده 25: اين اساسنامه مشتمل بر 6 فصل، 25 ماده، 46 زير ماده و 16 تبصره در جلسه مورخ 5/3/1384 مجمع عمومی انجمن به تصويب رسيد.