احتمال بروز رفتارهای بزهکارانه در کودکان بیش فعال بیشتر است

یک متخصص و روانپزشک کودک و نوجوان با بیان اینکه کودکان بیش فعال و کم توجه، بیشترین مراجعین به روانپزشکان هستند، گفت: در صورت بی‌توجهی و عدم درمان این کودکان، احتمال بروز افسردگی و رفتارهای ضد اجتماعی و بزهکارانه در نوجوانی افزایش می‌یابد.

دکتر کتایون رازجویان با بیان اینکه در 50 درصد موارد ممکن است بیش فعالی در دوران نوجوانی ادامه داشته باشد، گفت: بیش فعالی یک اختلال رفتاری رشدی است که به طور معمول کودک، توانایی دقت و تمرکز بر روی یک موضوع را ندارد. یادگیری در او کند و از فعالیت بدنی غیرمعمول و بسیار بالا برخوردار است.

 این عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: فقدان توجه، بیش فعالیتی و بروز اعمال ناگهانی و غیرقابل پیش بینی از ویژگی‌های دیگر این بیماری است که از سال‌های اولیه رشد یعنی قبل از ورود به مدرسه شروع می‌شود.

 وی بروز این بیماری را در دوران مدرسه مشکل آفرین دانست و افزود: اغلب شایع‌ترین شکایات در این دوران است که کودک رفتارهای مخرب از قبیل عدم تلاش ذهنی برای انجام تکالیف، گم کردن پی در پی وسایل شخصی و تحرک بیش از حد هنگام تدریس معلم انجام می‌دهد. همچنین بروز اختلالات یادگیری به خصوص اختلال در خواندن و نوشتن وجود دارد.

 رازجویان ادامه داد: کودکان بیش فعال و کم توجه به طور مداوم برای بیرون رفتن از کلاس اجازه می‌خواهند، معمولا پرحرف هستند و سر کلاس با دوستان خود حرف می‌زنند که این موضوع باعث می‌شود از لحاظ تحصیلی با مشکل مواجه شوند.

اختلالات بیش فعالی در هنگام بلوغ بیشتر می‌شود

این روانپزشک کودک و نوجوان با بیان اینکه در زمان بلوغ شیوع این اختلالات بیشتر می شود، خاطرنشان کرد: در دوران بلوغ این بیماری در پسران به صورت پرتحرکی و در دختران به شکل بی توجهی خود را نشان می دهد.

 این عضو هیات علمی شهید بهشتی، بیماری بیش فعالی و کم توجهی را در پسران شایع‌تر از دختران دانست و افزود: این بیماران در سنین بالاتر کمتر با مشکل پرتحرکی روبرو هستند به طوری که در دختران اغلب به صورت اختلالات خلقی و در پسران بیشتر رفتارهای بزهکارانه به چشم می خورد. 

رازجویان با اشاره به اینکه بیش فعالی مسئله‌ای نیست که بتوان با تغییر رفتاری آن را کنترل کرد، افزود: روش درمان این بیماری می تواند به صورت روان درمانی، دارویی و یا ترکیبی از اقدامات دارویی و روان‌ درمانی باشد.

 وی درباره بهبودی هرچه سریعتر بیماری خاطرنشان کرد: رفتار درمانی، گفتار درمانی و درمان شناختی رفتاری، خانواده درمانی، آموزش مهارت‌های اجتماعی و آموزش مدیریت والدین درمان‌های غیردارویی هستند که به روند بهبود بیماری کمک می‌کند.

 این متخصص و روانپزشک کودک و نوجوان، آموزش در مدارس را در بهداشت طولانی مدت جامعه بسیار موثر دانست و افزود: والدین باید به رفتار کودکان خود دقت داشته باشند و تنها در صورتی که مجموعه‌ای از علائم این بیماری را در مدت طولانی مشاهده کردند به متخصص مراجعه کنند. 

وی بروز این بیماری را در کودکان جدی دانست و در پایان گفت: اگر کودکی بیش از حد و به طور غیرعادی رفتار کرد والدین باید او را نزد روانپزشک ببرند زیرا با غفلت و عدم توجه به این بیماری احتمال اینکه جان کودک به خطر بیفتد و در آینده آسیب جدی به فرد برسد بسیار زیاد است.

 

منبع: ایسنا

نظرات (0)

0 از 5 براساس 0 رای
هنوز نظری ارسال نشده است

  1. بهتر است نام و نظر خود را فارسی تایپ کنید ( برای انتشار سریع نظر یا افزودن فایل پیوست، باید وارد حساب کاربری خود شوید )
رتبه دهید:
0 کاراکتر
پیوست (0 / 3)
انتشار موقعیت
کد تصویری را وارد کنید